Zabezpieczenie otwartej sieci internetowej – pamiętaj o bezpieczeństwie Twoich klientów

Data wpisu: 08.03.2017

Prowadzisz hotel, restaurację, kawiarnię czy jakiekolwiek inne miejsce, w którym goście mogą korzystać z bezprzewodowego połączenia internetowego? W takim razie ten wpis powinien Cię bardzo zainteresować. Chodzi o zabezpieczenie otwartej sieci internetowej – kluczowe pojęcie, o którym trzeba pomyśleć decydując się na gratis w postaci bezpłatnej sieci WiFi dla klientów. Jak dokonać takiego zabezpieczenia? Podpowiadamy.

Dlaczego to takie ważne?

Jeśli udostępniasz otwartą sieć internetową, to mogą z niej korzystać nie tylko zwykli klienci, ale także przestępcy, którzy bez trudu wykradną dane osobowe właścicieli smartfonów, numery kont bankowych czy kart kredytowych. Twój klient ma prawo oczekiwać, że właściwie dbasz o jego bezpieczeństwo – to kwestia zaufania i biznesowej odpowiedzialności.

Jak zabezpieczyć otwartą sieć internetową?

Najprostszym i najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest utworzenie tzw. bramy dostępu. Umożliwia ona identyfikację użytkownika, który w danej chwili korzysta z sieci. Ponadto brama służy do gromadzenia danych na temat połączeń.

Ważne!

Brama nie służy do zbierania danych wrażliwych czy inwigilowania użytkowników sieci!

Mając bramę dostępu możesz spać spokojnie, ponieważ w przypadku popełnienia jakiegokolwiek przestępstwa z wykorzystaniem Twojej sieci, będziesz mieć dowód na to, że nie jest to Twoja sprawka, ale jednego z gości.

Także polskie i unijne prawo nakłada na dostawców Internetu (a takim dostawcą jesteś, jeśli udostępniasz sieć) gromadzenie danych identyfikacyjnych odbiorcy, na temat źródła połączenia, daty i godziny połączenia, czasu trwania połączenia oraz rodzaju połączenia.

Jak ustawić bramę dostępu?

Na rynku jest wiele programów, które służą za bramę dostępu do otwartej sieci internetowej. Ustawienie takiej bramy należy zostawić specjaliście od IT, choć na rynku nie brakuje ofert rzekomo umożliwiających stworzenie zabezpieczenia kilkoma kliknięciami myszki – skuteczność takich rozwiązań jest mocno dyskusyjna.

Bramę powinno się ustawić pomiędzy siecią a routerem, co gwarantuje, że każde połączenia będzie rejestrowane. Aby urządzenie użytkownika mogło nawiązać łączność, niezbędne będzie podanie klucza. Czasami stosuje się charakterystyczną stronę do logowania, jednak często wystarczy samo podanie hasła w telefonie, komputerze czy tablecie. Użytkownik może być identyfikowany przy pomocy hasła SMS, hasła podawanego w recepcji czy np. symbolicznej transakcji kartą kredytową. Rozwiązań jest wiele.

Dobra brama dostępu powinna chronić sieć przed nadmiernym obciążeniem, uniemożliwiać wysyłkę SPAM-u czy zawirusowanie sieci przez niebezpieczne urządzenie. Aby tak było niezbędne jest skorzystanie z fachowej pomocy firmy, która ma doświadczenie w zabezpieczaniu otwartych sieci internetowych.

Autor wpisu: Soluma IT, Łukasz Żółtowski

Wszystkie działy

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.