Sprzęt komputerowy szybko się starzeje i normą jest, że przedsiębiorcy zmuszenia do korzystania z najwydajniejszych urządzeń regularnie wymieniają komputery firmowe. Co jednak zrobić z tym starym sprzętem? Rozwiązania są 3. Każde z nich opiszemy w dzisiejszym poradniku. Przeczytaj, jak możesz przeprowadzić wycofanie komputera z firmy.
Jest to popularne i bardzo proste rozwiązanie, które polecamy szczególnie tym przedsiębiorcom, którzy rzeczywiście chcą dalej korzystać ze sprzętu np. z uwagi na jego dobre parametry lub dużą wartość. W takiej sytuacji należy sporządzić protokół przekazania środka trwałego na potrzeby własne. Co musi się znaleźć w takim dokumencie?
Po sporządzeniu protokołu w dniu przekazania sprzętu przedsiębiorca może go wykreślić z ewidencji środków trwałych firmy.
Pamiętaj!
Najbardziej opłacalne jest wycofanie sprzętu dopiero po zakończeniu jego amortyzacji (jeśli nie nastąpiła jednorazowo). Jeśli zrobisz to wcześniej, amortyzacja będzie zaprzestana, a niezamortyzowana część nie będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.
Co z podatkiem dochodowym? Zgodnie z polskim prawem wycofanie sprzętu z ewidencji i przekazanie go na cele własne nie rodzi żadnych konsekwencji podatkowych. Jeśli jednak w dniu zakupu odliczyłeś VAT, to ten podatek podlega zwrotowi, ale zostanie naliczony od aktualnej wartości rynkowej komputera.
Jeśli komputer (lub komputery i inny sprzęt IT) ma dużą wartość rynkową, warto go sprzedać – nie brakuje firm, które chętnie wyposażają się w używane urządzenia. W tym przypadku może się jednak okazać, że fiskus upomni się o podatek dochodowy, ponieważ sprzedaż będzie rodzić przychód.
Będzie tak jednak tylko w przypadku, jeśli zdecydujesz się na sprzedaż komputera przed upływem 6 lat od daty jego zakupu. Po tym czasie podatek nie jest już naliczany.
W przypadku mocno zużytego lub po prostu przestarzałego sprzętu dobrym pomysłem będzie po prostu oddanie go do utylizacji. Nie może to jednak polegać na wyrzuceniu komputera do śmieci. Zgodnie z ustawą przedsiębiorca ma obowiązek przekazania sprzętu elektronicznego wyspecjalizowanej firmie zajmującej się utylizacją.
Firma wystawia pokwitowanie odbioru i fakturę za swoją usługę, która może zostać zaliczona do kosztów. Zutylizowany sprzęt należy natomiast wykreślić z ewidencji i sporządzić protokół wycofania.
Przedsiębiorca ma zatem do wyboru 3 rozwiązania. Każde z nich ma swoje plusy i minusy, ale ważne jest to, aby pamiętać, że cała procedura musi zostać sformalizowana – dzięki temu firma nie będzie narażona na nieprzyjemności w razie kontroli.