Wyposażanie centrali alarmowej w dodatkowy moduł GSM jest dziś standardem. Każdy właściciel domu czy firmy chce, aby alarm informował go o załączeniu, wyłączeniu i awarii, jak również o wtargnięciu na teren nieruchomości. Jeśli korzystasz z takiego rozwiązania, ale od pewnego czasu nie otrzymujesz żadnych powiadomień, to oznacza jedno: moduł GSM nie działa prawidłowo. W tym poradniku wymieniamy najczęstsze przyczyny, z jakimi spotykamy się w naszej praktyce.
To prozaiczna, ale naprawdę dość powszechna przyczyna. Właściciele często zapominają, że środki na karcie SIM kiedyś się skończą i należy je uzupełnić poprzez doładowanie karty. W przypadku usług prepaidowych normą jest też sytuacja, w której konto po prostu straciło ważność (wskutek niedoładowywania). Radzimy więc zacząć od tego. Kartę wystarczy włożyć do telefonu, aby upewnić się, czy jest aktywna.
Dla wielu może to być zaskoczeniem, ale wielokrotnie przekonaliśmy się już, że karty prepaidowe wirtualnych operatorów „nie lubią się” z modułami GSM w centralach alarmowych. Najczęstszym problemem jest niekontrolowana zmiana sieci, przez co wprowadzony numer centrali SMS staje się nieaktualny i moduł po prostu nie może zrealizować połączenia czy wysłać powiadomienia. Dlatego zawsze zalecamy, aby w module umieścić kartę SIM jednego z tradycyjnych operatorów sieci komórkowych.
Kolejny banalny problem. Jeśli na etapie konfiguracji modułu nie zostało wyłączone żądanie numeru PIN, to w przypadku braku zasilania karta po prostu pozostanie zablokowana. Numer PIN można wyłączyć z poziomu telefonu – taka opcja znajduje się w ustawieniach SIM.
O module GSM warto pomyśleć, jak o zwykłym telefonie komórkowym. Gdy znajdujemy się poza zasięgiem sieci, nie możemy wykonać żadnego połączenia czy wysłać wiadomości SMS. Jeśli więc moduł nagle przestał powiadamiać właściciela o zdarzeniach, to warto sprawdzić, czy przypadkiem antena GSM nie jest czymś zastawiona lub się nie odpięła przy okazji jakichś prac porządkowych.
Jeśli jakość sygnału jest niska, moduł może wymuszać łączenie się z inną siecią. Wysyłanie powiadomień nadal jednak będzie niemożliwe z uwagi na wprowadzony w ustawieniach numer centrum SMS należący do innego operatora.
Oczywiście w grę mogą wchodzić także inne przyczyny, w tym nieprawidłowa konfiguracja modułu czy po prostu jego uszkodzenie. Jeśli nie masz możliwości samodzielnego sprawdzenia wymienionych źródeł problemu, pozostanie Ci tylko skontaktowanie z serwisem. Nie zwlekaj z tym, ponieważ alarm, który nie wysyła powiadomień, jest mało komfortowy w użytkowaniu i tym samym słabiej zabezpiecza nieruchomość przed włamaniem czy innymi zdarzeniami.