Szeroko pojęte IT coraz częściej nie jest już tylko elementem wsparcia biznesu, ale także inicjatorem kierunku, w którym biznes ma podążać. Dlatego każda firma, która chce osiągnąć duży sukces, musi korzystać z najnowocześniejszych narzędzi IT i wiedzy specjalistów w tej dziedzinie. Nie oszukujmy się – to kosztuje. Koszty utrzymania infrastruktury IT w firmie mogą być ogromne, a nie mówimy jeszcze o jej rozbudowie. Dlatego warto szukać rozsądnych oszczędności. Poznaj naszych 5 sposobów.
- Jak największa liczba oferentów – jeśli planujesz zakup sprzętu IT do firmy, np. 20 komputerów, nie wahaj się poprosić o jak największą liczbę ofert. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby ogłosić przetarg prywatny i poznać oczekiwania dostawców/producentów. Nie popełniał klasycznego błędu i nie idź do elektromarketu, gdzie zapłacisz cenę detaliczną.
- Audyt IT – zanim w ogóle przejdziesz do inwestowania w nowy sprzęt IT, koniecznie określ faktyczne potrzeby przedsiębiorstwa. Nie ma lepszego sposobu niż zlecenie przeprowadzenia audytu IT. Specjaliści rzetelnie ocenią, w jakim stanie jest obecna infrastruktura, jaki jest stopień jej wykorzystania etc. Dzięki temu nie tylko będziesz wiedzieć, co jest Ci potrzebne, ale też unikniesz niepotrzebnych wydatków.
- Eksploatacja – cena zakupu to nie wszystko. Liczą się także późniejsze koszty eksploatacji zakupionego sprzętu. Dobrym przykładem może być zwykła drukarka. Kupując najtańsze urządzenie trzeba się liczyć z tym, że tusze/tonery będą drogie i mało wydajne, co w końcu doprowadzi do ponadnormatywnego wzrostu wydatków w firmie.
- Gwarancja – wybierając sprzęt trzeba koniecznie zwrócić uwagę na warunki gwarancyjne. Dobrze jest wybrać dostawcę, który nie tylko zaoferuje gwarancję producenta, ale także obejmie infrastrukturę własną opieką serwisową. Zwykle jest to znacznie tańsze rozwiązanie niż korzystanie z pomocy innych serwisów, a tym bardziej zatrudnianie fachowca, który zajmie się bieżącym utrzymaniem sieci i peryferiów IT.
- Bieżące potrzeby firmy – infrastrukturę IT zawsze można rozbudować. Sprzęt i oprogramowanie zmienia się z dnia na dzień, postęp dzieje się na naszych oczach. Dlatego trudno w ogóle mówić o długofalowym inwestowaniu w narzędzia IT, skoro za rok czy dwa mogą one stać się zbyt mało wydajne. Lepiej jest więc kupić taki sprzęt, który spełnia aktualne potrzeby firmy, z opcją jego późniejszej rozbudowy. Tak samo jest z oprogramowaniem. Firma nie musi inwestować w programy, których możliwości nie jest w stanie wykorzystać w nawet 50%. Tutaj niezbędna będzie fachowa porada specjalistów.
Bardzo dobrym pomysłem na obniżenie kosztów IT w firmie jest także przejście, przynajmniej częściowe, na usługi zewnętrzne. Dotyczy to chociażby serwisu urządzeń czy przechowywania danych w chmurze, zamiast na wewnętrznych dyskach sieciowych.
Autor wpisu: Soluma IT, Łukasz Żółtowski