Jeśli wierzyć statystykom, to praktycznie nie ma już w Polsce firmy bez dostępu do sieci. Online jest 98% polskich przedsiębiorców. Nie wszyscy jednak mogą z czystym sumieniem powiedzieć, że są zadowoleni z jakości łącza, ceny i obsługi technicznej. Dlatego jeśli dopiero stoisz przed wyborem dostawcy Internetu dla firmy, przeczytaj nasz poradnik. Podpowiemy Ci, na co warto zwrócić uwagę.
Tutaj nie powinno być żadnego dylematu. Jeśli tylko masz możliwość skorzystania ze stałego łącza, to nie zastanawiaj się długo i wybierz taką ofertę. Internet kablowy jest znacznie stabilniejszy, zwykle też szybszy. Nie bez znaczenia są również koszty. Płacisz tylko za łącze o określonej prędkości. Nie interesuje Cię limit danych, co niestety ma często miejsce w przypadku ofert Internetu mobilnego.
Wiadomo jednak, że nie wszystkie firmy mogą sobie pozwolić na luksus wyboru. Bezproblemowy dostęp do sieci przewodowej mają praktycznie tylko przedsiębiorstwa działające w miastach. Na wsiach bywa z tym bardzo różnie. Wówczas są dwa rozwiązania: Internet mobilny lub radiowy. Ten drugi charakteryzuje się losową stabilnością, dlatego w praktyce lepiej jest rozważać ofertę mobilną. Mają ją wszyscy operatorzy sieci komórkowych.
Internet mobilny błyskawicznie się rozwija. Już teraz może konkurować prędkością ze stałym łączem, ale to zależy od bliskości anteny i tego, czy dany obszar znajduje się w zasięgu sieci LTE. Nie trzeba jednak przykładać do tego aż tak dużej wagi. W biurowych zastosowaniach spokojnie wystarczy zasięg 3G.
Minusem Internetu mobilnego jest niestety nieprzewidywalna stabilność. Wystarczy nagłe pogorszenie warunków pogodowych, aby połączenie znacznie zwolniło lub całkowicie zostało zerwane. Do tego dochodzą nieszczęsne limity, choć w przypadku użytkowników biurowych operatorzy często z tego ograniczenia rezygnują lub przyznają bardzo duże limity (np. 500 GB).
Bardzo często bywa tak, że problemy z Internetem wynikają nie z samego łącza, ale nieprofesjonalnego zachowania dostawcy. To temat-rzeka. Każdy dostawca obiecuje złote góry, ale po podpisaniu umowy nagle zapomina o swoich zobowiązaniach. Dlatego wybierając dostawcę warto się kierować opiniami obecnych użytkowników (np. firmy działającej w tym samym budynku). To znacznie ograniczy ryzyko „wpadki”.
Przed podpisaniem umowy z dostawcą koniecznie trzeba uściślić zakres jego odpowiedzialności. Nie może być tak, że firma zostanie bez dostępu do sieci na np. 48 godzin, bo dostawca zastrzegł w umowie tak długi czas na reakcję. Profesjonalna oferta musi gwarantować opiekę serwisową 24/7, pomoc konsultanta oraz dokładnie definiować kary umowne w sytuacji, gdyby warunki nie zostały spełnione.
Bardzo ważne jest również ustalenie, jaką prędkość łącza gwarantuje dostawca. Rozbieżności bywają ogromne, a przecież cena usługi jest ściśle związana z tym właśnie parametrem. Po co płacić za prędkość 20 mb/s, skoro w praktyce można osiągnąć tylko połowę tej wartości?
Życie niestety pokazuje, że to, czy firma podjęła dobrą decyzję, okaże się dopiero po kilku miesiącach użytkowania Internetu. Okresowe problemy oczywiście mogą się pojawiać, byle tylko nie były normą.