Ile trwa naprawa laptopa i co ma na to wpływ?

Data wpisu: 19.04.2016

Z doświadczenia wiemy, że mnóstwo użytkowników laptopów do ostatniej chwili unika wysłania swojego sprzętu do specjalistycznego serwisu. Dlaczego? Z prostej przyczyny – obawiają się, że naprawa będzie trwać zbyt długo, a oni pozostaną bez narzędzia do pracy. Można to zrozumieć, jednak pamiętajmy, że przedłużanie działania uszkodzonego laptopa może mieć fatalne konsekwencje, włącznie z koniecznością zakupu nowego sprzętu. Sprawdź, od czego zależy to, ile trwa naprawa laptopa i co może zwykle ma na to wpływ.

Termin naprawy zawsze jest uzależniony od rodzaju usterki

Musimy obalić pewien mit, który w niezbyt korzystnym świetle przedstawia branżę serwisów komputerowych. Nie jest tak, że „z automatu” podajemy 7- czy 14-dniowy termin naprawy laptopa, choćby w grę wchodziło zwykłe przeczyszczenie układu chłodzenia. Faktem jest natomiast, że drobne usterki staramy się usuwać od ręki – nam też zależy na tym, aby laptopy klientów nie zalegały w naszym magazynie przez zbyt długi czas.

Jeśli więc usłyszysz, że naprawa Twojego komputera potrwa nieco dłużej, to zawsze będzie to uzasadnione. Są okresy, gdy serwis jest dosłownie obłożony pracą i zwyczajnie nie może dokonać żadnych przesunięć w terminach.

Pamiętaj

Profesjonalny serwis komputerowy nie pozwala sobie na działania pozorowane. Twój komputer musi zostać w 100% naprawiony lub zdiagnozowany, jako nienadający się do naprawy. Żaden dobrej klasy serwis nie dopuści do sytuacji, aby do klienta wrócił laptop wciąż niedziałający.

Co ma wpływ na termin naprawy laptopa?

Wiele czynników. Oczywiście najważniejszy jest rodzaj usterki. Proste przywracanie systemu czy parowanie sterowników trwa oczywiście zdecydowanie krócej niż diagnozowanie usterki płyty głównej czy układu graficznego. Analogicznie – profesjonalne czyszczenie wnętrza laptopa nie powinno zająć więcej niż kilka godzin, jednak nie ma co liczyć na tak szybkie tempo w przypadku konieczności wymiany matrycy (z wcześniejszym ustaleniem źródła problemu z jej działaniem).

Co jeszcze ma wpływ na to, czy naprawa przebiegnie szybko i sprawnie, czy też będzie trwać dłużej i sumarycznie okaże się droższa?

  • To, czy komputer jest w stanie oryginalnym – jeśli już wcześniej „grzebał” w nim inny serwis, to może rodzić problemy – nie ukrywajmy, że niektórzy stosują przedziwne metody naprawiania sprzętu komputerowego, które znacznie utrudnią pracę kolejnemu, tym razem profesjonalnemu serwisowi;
  • To, czy użytkownik nie próbował samodzielnej naprawy – niestety, często trafiają do nas laptopy uszkodzone przez samych użytkowników. Okazuje się później, że usunięcie pierwotnej usterki zajęłoby kilka chwil, ale skutki amatorskich działań właściciela sprzętu spowodowały znacznie większe straty;
  • To, czy użytkownik jest w stanie szczegółowo opisać problem – czasami pada hasło: „komputer nie działa”. Użytkownik nie jest w stanie powiedzieć nic więcej. Musimy więc przeanalizować masę różnych przyczyn problemu, co oczywiście zajmuje dużo czasu;
  • Dostępność części zamiennych – w przypadku niektórych modeli laptopów bywają z tym problemy;
  • Komputer ma wiele usterek – czasami użytkownik nawet nie wie o ich istnieniu, ale serwis w trakcie naprawy szybko je wykryje. Wówczas, po konsultacji z właścicielem, możemy przystąpić do kompleksowego przywracania komputera do stanu przynajmniej dobrego.

Naprawa laptopa może więc trwać chwilę, a może zająć dobrych kilka dni. Nie ma na to jednej reguły. Wyjątek stanowią usterki powtarzalne – wówczas możemy precyzyjnie określić termin naprawy.

Autor wpisu: Soluma IT, Łukasz Żółtowski

Wszystkie działy