Dlaczego warto zainstalować monitoring w firmie? 6 klasycznych powodów

Data wpisu: 06.12.2015

Odpowiedzialność biznesowa to nie tylko dbanie o wizerunek firmy i relacje z klientami, ale także o zasoby swojego przedsiębiorstwa. W dzisiejszych czasach szczególnie ważne staje się bezpieczeństwo w sieci, choć to wcale nie oznacza, że powinniśmy bagatelizować zagrożenie np. pospolitą przestępczością. Jeśli Twoja firma ma stacjonarną siedzibę, a tym bardziej magazyn i biura, powinieneś przekonać się, że naprawdę warto zainstalować w niej monitoring. Mamy na potwierdzenie tych słów 6 twardych argumentów.

  1. Ochrona przed kradzieżą – to podstawowa korzyść płynąca z posiadania systemu monitoringu w firmie. Oczywiście, żaden uczciwy instalator nie zagwarantuje, że kamery zabezpieczą obiekt przed złodziejami czy wandalami, ale z pewnością odstraszy sporą grupę potencjalnych przestępców. W przypadku, gdy jednak dojdzie do kradzieży i dewastacji, zapisy z monitoringu będą bardzo pomocne przy ustaleniu sprawców.
  2. Bezpieczeństwo w firmie – często bagatelizowane, a przecież niezwykle ważne. W firmie, gdzie pracuje wiele osób, może zdarzyć się wszystko – wypadek, bójka, zniszczenie sprzętu etc. Posiadając monitoring mamy gwarancję, że takie zdarzenie zostanie zarejestrowane, co pozwoli wyciągnąć konsekwencje lub ustalić faktyczny przebieg danej sytuacji. Nagranie będzie również niezwykle pomocne przy sporządzaniu protokołu powypadkowego na potrzeby Państwowej Inspekcji Pracy i ewentualnych roszczeń poszkodowanego pracownika.
  3. Kontrola pracy – nikt nie lubi być kontrolowany, ale w wielu przedsiębiorstwach jest to niestety niezbędne. Pracodawca dysponujący monitoringiem dokładnie wie, co jego podwładni robią w pracy, kiedy do niej przychodzą (można to połączyć z rejestrem wejść i wyjść), jak się w niej zachowują. Będzie to pomocne przy próbach zwiększenia efektywności pracy. Oczywiście pracownicy muszą zostać poinformowani, że w biurze znajduje się monitoring rejestrujący ich pracę.
  4. Kontrola odwiedzających – do firmy przychodzą klienci, których najczęściej nie znamy. Nie wiemy więc, jakie mają zamiary i czego możemy się po nich spodziewać. Monitoring chroni więc firmę przed np. drobnymi kradzieżami czy dewastacją wyposażenia firmy. Kamery będą również pomocne przy sporządzaniu rejestru liczby odwiedzających firmę klientów.
  5. Zapobieganie nadużyciom – bardzo ważna kwestia. Do swoich pracowników trzeba mieć oczywiście zaufanie, ale ograniczone. Wiele osób niestety nie szanuje swojego miejsca pracy i pracodawcy, dopuszczając się chociażby kradzieży wyposażenia biurowego czy wykorzystywania zasobów firmy do prywatnych celów. Obecność monitoringu w biurze praktycznie natychmiast zwalcza wszelkie nadużycia.
  6. Materiał dowodowy – zapisy z monitoringu mogą być nieocenione w sytuacji, gdy np. chcemy dodatkowo zmotywować zespół (pokazujemy wówczas dowody na to, że praca nie przebiega tak, jak powinna) lub gdy zamierzamy zwolnić pracownika za ciężkie przewinienie (chociażby kradzież). Wówczas pracodawca zyskuje „podkładkę” dla umotywowania swojej decyzji.

Koszt instalacji monitoringu w firmie nie jest wcale bardzo wysoki, a wszystko tak naprawdę zależy od indywidualnych potrzeb. Warto więc zaprosić do siebie profesjonalną firmę zajmującą się montażem systemów kamerowych, która po oględzinach przygotuje optymalną wycenę.

 

Autor wpisu: Soluma IT, Łukasz Żółtowski

Wszystkie działy