Dla większości osób zainteresowanych zakupem laptopa czy dowolnego sprzętu komputerowego elektromarkety są naturalnym miejscem poszukiwań. Nie dziwi nas to. W jednym miejscu można spokojnie pooglądać wiele modeli, porozmawiać ze sprzedawcą, a później... znaleźć tańszą ofertę w Internecie. Z punktu widzenia przedsiębiorcy te argumenty nie powinny mieć decydującego znaczenia. Poznaj powody, dla których nie warto kupować komputera do firmy w elektromarkecie.
Nie chcemy obrazić pracowników elektromarketów, ale ich kompetencje w zakresie doboru sprzętu do potrzeb klienta są naprawdę ograniczone. Gros klientów stanowią po prostu osoby, które szukają taniego komputera z „szybkim procesorem i mocną grafiką”, a tutaj nie trzeba żadnej filozofii – wystarczy przeczytać specyfikację.
Klient biznesowy ma zupełnie inne wymagania. Ważniejsze dla niego jest nie to, czy na komputerze da się uruchomić najnowszą grę, ale czy sprzęt jest w stanie sprawnie obsłużyć kilka aplikacji uruchomionych naraz. Liczy się zatem moc obliczeniowa procesora, nie zawsze tożsama z jego wydajnością w grach.
Przedsiębiorca, który potrzebuje świetnego komputera do zastosowań biurowych, w elektromarkecie usłyszy co najwyżej, że musi wziąć sprzęt z dużą liczbą RAM-u i co najmniej i5 na pokładzie, a to przecież zbyt duże uogólnienie. Brak profesjonalnego doradztwa jest największym minusem takich sklepów.
W przypadku przedsiębiorcy bardzo łatwo można obalić argument niskiej ceny zakupu komputera w elektromarkecie. Gdy spojrzymy na to, że klient otrzymuje sprzęt fatalnie dopasowany do jego realnych potrzeb, to okaże się, że zwyczajnie za niego przepłacił. Przykład? Wydajna karta graficzna nie ma zastosowania w biurze (chyba że mówimy o projektowaniu grafiki), dlatego nie ma sensu płacić więcej za laptop z takim GPU na pokładzie.
Minusem komputerów oferowanych w elektromarketach jest ich uniwersalność. To atut w przypadku użytkowników domowych, ale minus dla przedsiębiorcy. Bardzo trudno jest bowiem znaleźć w takim sklepie sprzęt idealnie odpowiadający potrzebom firmy – zawsze pojawią się jakieś kompromisy.
To ogromny minus i to z kilku powodów. Po pierwsze: w elektromarketach są dostępne wyłącznie gotowe komputery, co bardzo utrudnia znalezienie konfiguracji w pełni spełniającej oczekiwania przedsiębiorcy. Po drugie: w takim układzie za komputer niemal zawsze się przepłaca (bo ma coś, co i tak nie jest firmie potrzebne). Po trzecie: nawet jeśli elektromarket oferuje usługę złożenia komputera na zamówienie, to praktycznie zawsze jest to bardzo drogie rozwiązanie.
Wniosek?
Przedsiębiorcy bardziej opłaca się zamówić komputer „pod siebie”, nawet złożony z części używanych. Będzie taniej i lepiej, bo wszystkie podzespoły zostaną dobrane ściśle według kryteriów wskazanych przez klienta.
Taki sprzęt o biznesowym charakterze jest mniej zawodny, objęty gwarancją serwisu i może być w przyszłości modyfikowany/rozbudowywany, co w przypadku „gotowców” zwykle jest kompletnie nieopłacalne.